
Het programma Meer Harmonie in de Samenleving biedt voor de maand april de volgende lessen digitaal aan ter verrijking van de muziekeducatie op de deelnemende scholen:
In deze les zijn er jonge dieren op de boerderij geboren en is het natuurlijk feest. Ieder dier doet dat op zijn eigen manier: de lammetjes en de schapen springen een gat in de lucht van blijdschap. Juf Myrthe laat het bekken horen en de kinderen mogen precies op het moment dat ze de klank horen een sprong maken. Dit spelletje kan in de klas herhaald worden ook als extra bewegingsactiviteit.
Voor de complete lesvoorbereiding klik op: Groep 1 en 2 – Feest op de Boerderij
In deze les over het „Wilde Dierenorkest“ gaan wij op bezoek bij de muzikale olifantenfamilie. Het eerste deel van de les bestaat uit een korte warming-up en een luisteropdracht over een kleine olifant die goed zijn best doet om mee te mogen spelen in het grote olifantenorkest. In het tweede gedeelte van de les maken de leerlingen kennis met grafische symbolen en spelen ze met juf- frouw Eefje een de „olifanten mars“ mee (jungle boek).
Voor de complete lesvoorbereiding klik op: Groep 3 en 4 – Olifanten
In deze les gaan we beginnen met een knip/ klapspel als voorbereiding op gebarentaal. Denk bijvoorbeeld aan de persconferentie.
In muziek kun je ook gebruik maken van gebarentaal Dit heeft de Hongaarse componist Kodaly voor ons bedacht. Zo kun je de toonladder Do-Re-Mi…. op een speelse manier leren en zingen.
Voor de complete lesvoorbereiding klik op: Groep 5 en 6 Muziek in woord en gebaar
In deze les duiken we verder in de wereld van geluiden die bij bewegend beeld passen. De leerlingen zien aan het begin van de les drie videofragmenten van cartoons zonder geluid. Na het zien van deze fragmenten kiezen de leerlingen per groepje één fragment uit waarbij zij het geluid gaan creëren.
Voor de complete lesvoorbereiding klik op: Groep 7-8 – Cartoons