
Hallo Ron, wie ben je, wat doe je, vertel eens iets over jezelf?
Mijn naam is Ron Daelemans ik ben 46 jaar. Geboren in Stein, getogen in Schaesberg. Ik ben muzikaal opgegroeid bij Harmonie St. Michaël het Eikske, waar ik begonnen ben op saxofoon. Na de middelbare school heb ik toelating gedaan aan het Conservatorium Maastricht en mocht daar beginnen aan de studie Docerend Musicus Klassiek Saxofoon. Mijn mijn vooropleiding heb ik overigens gevolgd bij de SMK. Een jaar later begon ik aan de studie HaFa Directie. Voor beide vakken ben ik afgestuurd (DM Klassiek Saxofoon, HaFa Parktijk diploma + Master Diploma)
Veel later miste ik iets in mijn werk, namelijk het stuk educatie op scholen. In 2018 mocht ik beginnen aan de opleiding Docent Muziek Intensief aan de Hogeschool Zuyd Maastricht (Conservatorium) die ik in 2020 heb afgerond. Ik ben dus qua Docent Muziek een zij-instromer. Mijn werkzaamheden bestaan nu uit leiden van drie amateur blaasorkesten, Docent Muziek bij Compass-LVO Brunssum, Basisschool Windekind Heerlen en uiteraard hier bij SMK.
Wat heb jij met muziek?
Tja wat niet. Zonder muziek zou ik simpelweg niet kunnen leven. Het is om je heen, diep binnen in mij. Ieder gevoel wat ik heb, kan ik uiten in muziek. Of ik nu voor het orkest sta, zelf speel, of luister, het gaat altijd over emotie. Victor Hugo schreef ooit: “Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent.” Ik kan het niet beter omschrijven.
Hoe ziet jouw ideale beeld van muziekonderwijs op de basisschool uit?
Op de eerst plaats structureel muziekonderwijs, met een eigen muzieklokaal en een duidelijke leerlijn. Ideaal zou zijn als die leerlijn afgestemd is met de school en samen wordt gewerkt met alle docenten. Muziek kun je namelijk op veel meer gebieden inzetten, het zou niet alleen maar los hoeven te staan. Zoals ik al schreef; het is meer dan alleen maar een liedje zingen. Als je muziek kunt verweven in de hele leerlijn van een school, dat zou echt ideaal zijn.
Heb je persoonlijk nog een ultieme muzikale droom?
Ik ben bevoorrecht dat ik hele mooie dingen kan en mag doen. De orkesten waar ik voor sta geven mij alle ruimte om samen zeer uitdagende projecten neer te kunnen zetten. Dat zijn steeds dromen die uitkomen. Sinds ik mijn diploma Docent Muziek behaald heb, is mijn volgende droom uitgekomen; kinderen, maar ook pubers, stimuleren, inspireren met wat muziek te bieden heeft. Dit klinkt utopisch, dat weet ik, maar als je één leerling kunt enthousiasmeren om verder te gaan, dat is mijn drijfveer.
Waarom is volgens jou structureel muziekonderwijs zo belangrijk voor kinderen?
Er zijn zoveel onderzoeken gedaan hoe goed het is als kinderen met muziek in aanraking komen. Het is niet alleen maar een leuk liedje zingen, het gaat veel verder dan dat. Spraak, motoriek, uiting van gevoelens, eigenlijk om zoveel executieve functies . Helaas wordt het nog teveel onderschat.
Dankjewel Ron, voor je openhartige interview en hopelijk mogen veel leerlingen genieten van je muzikale kunsten. Een bijzonder woord van dank ook aan Frans Frijns voor het opstellen en aanleveren van het interview.