Stel jezelf en de vereniging even kort voor….

Mijn naam is Yana en ben naast klarinettist ook bestuurslid van het Jeugdorkest Stad Brunssum. Binnen dit opleidingsorkest heb ik geleerd om samen te musiceren. Waardoor de doorstroom naar het ‘grote’ orkest Harmonie Orkest Concordia Treebeek sneller en beter verliep.

De sfeer binnen het orkest is zo goed dat ik nog elke maandagavond te vinden ben op de repetitie van het jeugdorkest voor de gezelligheid en ook om nog steeds mee te spelen. Dit doe ik al 20 jaar en leer zelfs nu nog steeds nieuwe dingen door ook te spelen in het jeugdorkest.

Wat doet de vereniging op dit moment aan muziekeducatie voor de jeugdigen?

Al jaren werken wij samen met de muziekschool en de basisscholen aan het Klinkend Perspectief. We geven workshops waarbij de instrumenten die in een harmonie gebruikt worden aan bod komen. De kinderen mogen niet alleen kijken, maar natuurlijk ook echt de instrumenten uitproberen.

Het allerleukste is de uiteindelijke eindpresentatie waarbij de kinderen laten zien wat ze allemaal geleerd hebben en samen kunnen musiceren met ons jeugdorkest. We hopen hiermee de leerlingen een bijzondere ervaring mee te geven.

Op bezoek bij een basisschool....

Wat is een moment waar je enorm trots op bent?

Kijk met veel plezier terug op zoveel momenten. Mijn allereerste jeugdconcours! Wat was het spannend. Spelen in een kiosk in de Efteling. Het was net een sprookje. De jeugdkampen wat wat dat een dikke pret.

Het allerleukste was een Trio-concert met twee andere jeugdorkesten. Dit was een concertwedstrijd waarbij met andere jeugdorkesten werd samengespeeld. Naast het muzikale element waren er ook spelletjes en een quiz. De hele zaal zat vol en er hing een hele fijne sfeer. Uiteindelijk moedigde we iedereen aan en dat heeft echt indruk op mij gemaakt.

Een prachtig voorbeeld hoe muziek zorgt voor verbinding.

Waarom vinden jullie het belangrijk om deel te nemen aan ‘Meer Harmonie in de Samenleving’

Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk kinderen de kans geven om muziek te ontdekken, van muziek te leren en te ervaren hoe muziek je kan ontspannen en kan helpen je emoties te uiten. Hoe leuk het kan zijn om steeds beter te worden om muziek te maken of wat een genot het oplevert om samen muziek te maken. Ik geloof echt dat ‘Meer Harmonie in de Samenleving’ hier het verschil in kan maken.

Het Jeugdorkest in actie!

Welke tips/ideeën/droom zouden jullie nog hebben m.b.t. het initiatief?

Ik droom van een groot jeugdorkest met kinderen van alle leeftijden op verschillende instrumenten. Een orkest waar vriendschappen voor het leven gemaakt worden. Ik gun de kinderen van nu hetzelfde wat ik heb gehad in mijn jeugd.

Want het was fantastische tijd!

Hartelijk dank Yana en Jeugdorkest Stad Brunssum voor dit interview en deelname aan ‘Meer Harmonie in de Samenleving’. Laten we er samen voor zorgen dat je droom werkelijkheid wordt!

Lees ook

MHIDS is een initiatief van: