Wat heeft Jeroen Meens met muziek?

Ik ben nog niemand tegen gekomen die op deze vraag ‘niks’ antwoordt. Een leven zonder muziek is niet voor te stellen. Bij het afscheid van dierbaren, op feestelijke momenten, maar ook gewoon thuis of onderweg is de muziek nooit verder dan een druk op een knop of het deuntje in ons hoofd. Bij sommigen van ons meer dan gemiddeld en daar ben ik een voorbeeld van. Ik maak vanaf mijn zevende levensjaar actief muziek en ben een liefhebber. Ik kan genieten van een concertbezoek of mooie opname. Daarnaast speel ik (voornamelijk sopraan) saxofoon in een fanfareorkest. Hoogtepunten in dik drie decennia muziek maken waren WMC’s, concertreizen, optredens met artiesten als Rowwen Hèze, Ge Reinders, Slagerij van Kampen, bandjes, beroemde solisten, cd opnames en een muzikale verrassingsbijdrage aan mijn eigen bruiloft, waar muziek een heel belangrijke rol in speelde en ik muziek voor mocht bewerken en arrangeren. Mijn eigen vrouw heb ik leren kennen door de muziek. Kortom: Voor mij is muziek is de blikopener van mijn ziel.

Een opmaat naar meer muziek… Een optreden tijdens de kerstviering van de ‘An d’r Put Kerstband’ met leerlingen, ouders en directeur Jeroen Meens (geheel links) afgelopen december

Waarom heeft de school gekozen voor structureel muziekonderwijs?

Muziek is een van de krachtigste middelen om emoties op te roepen, maar doet meer: Muziek zorgt ervoor dat in de hersenen van alles tegelijk gebeurt. Het prikkelt hersengebieden die betrokken zijn bij onder meer emotie, motoriek, geheugen en taal. Het activeert, ontspant, maakt vrolijk of juist verdrietig. Alleen deze wetenschap zou al voldoende reden moeten zijn voor structureel muziekonderwijs op An d’r Put en alle andere scholen. In ons nieuwe schoolplan hebben we daarnaast in onze grote doelen voor de komende vier jaren opgenomen dat we willen zorgen voor een doorgaande lijn culturele vorming en dat we creativiteit als belangrijke pijler zien. Deze ontwikkeling sluit daar perfect op aan. Tot nu toe hing ons muziekonderwijs nog (teveel) af van projecten als Klinkend Perspectief (groep 5) en de affiniteit van collega’s. We hopen dat leerlingen niet alleen maar kennis over muziek verwerven over muzikale diversiteit, maar dat ze deze ook leren begrijpen, waarderen erop kunnen reflecteren en ervan kunnen genieten, van groep 1 tot en met groep 8!

Hoe zou het ideale beeld m.b.t. muziekonderwijs eruit zien je school?

Als structureel muziekonderwijs geen nieuws meer is, maar een vanzelfsprekendheid op An d’r Put. Een vanzelfsprekendheid, waarin er zowel tijdens als na schooltijd muziek in onze school zit!

Wat zou de school nog meer willen doen met muziek?

RKBS An d’r Put staat letterlijk en figuurlijk midden in de samenleving en wil graag nauw samenwerken met de schoolomgeving. Waubach mag trots zijn op het aantal koren, harmonieën, fanfares en bandjes die actief zijn. Wat zou het mooi zijn als we onze leerlingen met al deze disciplines kennis kunnen laten maken en ervaring laten opdoen tijdens en na schooltijd, werkend naar gezamenlijke projecten. Persoonlijk zou ik het schitterend vinden om te kunnen komen tot een schoolkoor / schoolorkest en een eigen schoollied met en door leerlingen.

We bedanken directeur Jeroen Meens voor dit interview en deelname van zijn school aan “Meer Harmonie in de Samenleving”

We wensen het team en de leerlingen een hele mooie muzikale toekomst toe!

Lees ook

MHIDS is een initiatief van: