Stel de vereniging kort voor?

We zijn een accordeonvereniging die jong en oud op een (inter)actieve manier wil laten kennismaken met het accordeon. Ons doel is om te laten zien en horen wat er allemaal mogelijk is met het accordeon. Ons instrument wordt, heel cliché, direct gekoppeld aan feest- en cafémuziek. Wij hebben ons tot doel gesteld te laten zien en horen dat het accordeon hiermee wordt ondergewaardeerd en dat het veel meer is dan alleen maar een instrument voor feestmuziek. Ons repertoire omvat een scala dat uiteenloopt van klassiek tot pop en alles dat daar tussenin zit! Kortom, voor elk wat wils.

Wat doet de vereniging op dit moment aan muziekeducatie voor de jeugdigen?

We hebben een eigen opleiding met een gediplomeerde docent. Waarbij we starten met 5 gratis proeflessen om de jeugd kennis te laten maken met het accordeon. Daarnaast hebben we in het verleden meermaals in samenwerking met diverse scholen workshops/lessen verzorgd om de jeugd kennis te laten maken met het accordeon.

Accordia in actie!

Wat is een moment wqar jullie enorm trots op zijn als vereniging in samenwerking met jeugdigen?

Een jeugdlid in opleiding kwam luisteren naar een concert van ons en gaf aan dat hij moest huilen zo mooi vond hij het. Daarnaast is gebleken dat de jeugd bijzonder enthousiast wordt van de kennismakingsmomenten met ons instrument. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en blijken verrast dat hun vooroordelen niet kloppen.

Trots zijn we ook op de reportage die L1 enkele jaren geleden heeft gemaakt tijdens een van onze studiedagen bij basisschool de Blokkenberg. Het helpt nl. enorm als dit soort initiatieven ook door de media worden omarmd.

Waarom vinden jullie het belangrijk om deel te nemen aan ‘Meer Harmonie in de Samenleving’?

Belangrijkste reden is uiteraard dat we het belangrijk vinden om de jeugd kennis te laten maken met muziek in het algemeen en natuurlijk het accordeon in het bijzonder. Daarnaast is dit ook een prachtige gelegenheid om de enige accordeonvereniging die Parkstad “rijk” is voor het jeugdige daglicht te brengen en zo hopelijk de toekomst van ons instrument en de vereniging in het bijzonder veilig te stellen. De samenwerking met SMK, staat in deze hoog bij ons in het verenigingsvaandel. We zijn er van overtuigd dat de samenwerking tussen de diverse verenigingen, SMK en MOVARE tot mooie resultaten kan leiden.

Accordia op bezoek bij basisschool de Blokkenberg in Kerkrade

Wat zouden jullie het initiatief nog willen meegeven?

Zoveel mogelijk kinderen op een leuke en interactieve manier kennis te laten maken met het accordeon. Hierbij zou het overigens ook zeer goed mogelijk zijn om bijvoorbeeld eens samen met een snaar- of hafabra-instrument samen voor de klas te gaan staan om op die manier ook de veelzijdigheid van het accordeon extra te kunnen benadrukken.

Hartelijk dank voor het interview en het initiatief ‘Meer Harmonie in de Samenleving’ kijk uit naar een muzikale samenwerking!

Lees ook

MHIDS is een initiatief van: