Binnen het programma Meer Harmonie in de Samenleving wordt actief aandacht besteed aan  burgerschapsontwikkeling. De thematieken binnen de leerlijn zijn gekoppeld aan de bouwstenen van burgerschap en worden weergeven via de snaren van een gitaar en de verschillende muzieknoten. Hierdoor ontstaat er een doorgaande lijn zowel op het gebied van muzikale- en burgerschapsontwikkeling. Daarnaast zijn er een aantal optionele onderdelen binnen de leerlijn waarin scholen hun aandacht op beide gebieden kunnen uitbreiden.

Democratische cultuur

De docenten binnen het programma Meer Harmonie in de Samenleving geven ‘klank’ aan hun aanpak vanuit een democratische cultuur. Ze oefenen het voeren van de muzikale dialoog, het deelnemen als individu aan gezamenlijke muzikale activiteiten en het ontwikkelen van een respectvolle omgang van leerlingen ten opzichte van elkaar en muzikale diversiteit.

Binnen het programma Meer Harmonie in de Samenleving is het belangrijk dat vanuit inclusiviteit iedereen ongeacht kennis van muziek of sociale of economische achtergrond kan meedoen. Binnen het programma leren leerlingen tijdens hun basisschooltijd kennis te maken en mee te participeren in het muzikale culturele en maatschappelijk veld. Vanuit deze muzikale ontwikkeling en in de veiligheid van de eigen klas en school, waar mogelijk daarbuiten, verkennen en oefenen ze hun rol en hun invloed als deelnemer aan een samenleving.

Het programma biedt leerlingen handvatten in denken over, het omgaan met en het reflecteren op diverse waarden, overtuigingen, belangen en emoties. Waarbij de nadruk ligt op het samen muziek maken en samen muziek beleven met als doel het welbevinden van iedere kind en dus burger positief te beïnvloeden.

1. Algemene ontwikkeling

De leerlingen leren hun onderzoekend en creërend vermogen aan te spreken. Vanaf groep 1 tot en met 8 worden leerlingen begeleid om stap voor stap alle facetten van de muzikale ontwikkeling te leren kennen en te ervaren.
Het programma werkt daarbij vanuit de basale muzikale kenmerken toe naar de tools zoals muzikale notatie om dit uiteindelijk te laten toepassen in bijvoorbeeld het spelen van een compleet speel/muziekstuk. Met deze handvatten geven we de leerlingen de mogelijkheid een eigen visie te ontwikkelen op het gebied van muzikale vorming.

2. Sociale ontwikkeling

Het programma laat leerlingen nadenken over de emoties en gevoel wat muziek kan oproepen door alle zintuigen te prikkelen en aan te spreken. Waarbij wordt ingezet op het horen, zien en voelen van muziek. Er worden vertaalslagen gemaakt vanuit het herkennen van emoties in klank en melodie, naar het gevoel wat iemand wil overbrengen vanuit het muziekstuk. Hiermee wordt de sociale ontwikkeling van leerlingen gestimuleerd door inzicht te geven in gevoelens van andere mensen binnen muziek en deze te vertalen naar je eigen gevoelens.

3. Solidariteit 

Het programma benadrukt het belang van verbondenheid en saamhorigheid door leerlingen samen te laten werken aan een groter geheel. Door gezamenlijk aan een project te werken, ervaren de leerlingen hoe essentieel het is om ieders krachten en talenten te bundelen. In dit proces wordt een beroep gedaan op de unieke kwaliteiten van elke leerling, ongeacht hun rol. Ze leren dat iedereen gelijkwaardig is en dat ieders bijdrage nodig is om gezamenlijk een succesvol en creatief eindresultaat te bereiken. Dit bevordert een gevoel van solidariteit en onderlinge steun, waarbij iedereen zijn of haar plek heeft binnen het de groep.

4. Diversiteit

Het programma laat de leerlingen ontdekken dat juist de variëteit in talenten en achtergronden muzikanten in staat stelt om tot een breder en waardevoller muziekstuk te komen. Tijdens de lessen wordt diversiteit erkend en gewaardeerd binnen de groep, waarbij elke leerling wordt aangemoedigd om zijn of haar unieke talenten in te zetten. Door samen te werken, leren de leerlingen dat diversiteit niet alleen geaccepteerd, maar ook gevierd moet worden. Verschillende perspectieven en vaardigheden dragen bij aan een rijker en meer creatief proces.  Deze waardering voor diversiteit versterkt het gevoel van inclusiviteit en leert de leerlingen dat ieders inbreng belangrijk is voor het succes van de groep als geheel.

5. Participatief Burgerschap:

Het programma biedt leerlingen een waardevolle kans om leerlingen actief kennis te laten maken met de omgeving om hen heen. Hierbij ligt de nadruk op samenwerking, empathie en respect voor anderen. De leerlingen worden aangemoedigd om naar elkaar te luisteren, elkaars perspectieven te waarderen en samen te werken aan een gemeenschappelijk doel zowel binnen als buiten de klas. Ze maken kennis met een rijke bron van culturele diversiteit, verschillende muziektradities en stijlen en leren hoe muziek een krachtig middel kan zijn om verbindingen te maken met elkaar en de omgeving.

6. Identiteit

Het programma biedt een krachtig medium voor zelfexpressie. Het wordt ingezet als middel voor reflectie en zelfbewustzijn waarbij leerlingen worden aangemoedigd om na te denken over wie ze zijn, wat hen drijft en wat hen uniek maakt. Door leerlingen te laten luisteren naar muziek en hen te laten reflecteren op hoe muziek je voelen en denken kan beïnvloeden ontdekken zij wat bij hen past en wat ze aanspreekt. De leerlingen kunnen experimenteren met verschillende muziekgenres, instrumenten en technieken om hun eigen unieke smaak en stijl te vinden, als muzikant alsook als mens.

Lees ook

MHIDS is een initiatief van: